Technologia - lakierowanie proszkowe


Lakierowanie proszkowe – polega na nakładaniu naelektryzowanych cząstek (20-100 μm) farby proszkowej na powierzchnię przewodzącą np. metalu. Osadzona warstwa proszku utrzymuje się na powierzchni malowanego detalu dzięki siłom elektrostatycznym. W malowaniu proszkowym stosuje się dwie podstawowe techniki elektryzacji i nakładania farby proszkowej:
  • natrysk elektrostatyczny – metoda wysokonapięciowa 40-100 kV, potocznie zwana „koroną”,
  • natrysk elektrokinetyczny – metoda triboelektryzacji, tarciowa, zwana „tribo”.
Następnie pokryte farbą elementy są nagrzewane do temperatury 140-200°C, w rezultacie czego proszek ulega stopieniu i polimeryzacji. Uzyskana powłoka lakiernicza jest odporna na korozję, chemikalia, wysoką temperaturę i uszkodzenia mechaniczne. Podstawowe zalety malowania proszkowego:
  • brak emisji rozpuszczalników i rozcieńczalników do środowiska,
  • prawie 100% wykorzystanie materiału malarskiego (możliwość odzysku nieosadzonych cząstek proszku),
  • znaczne oszczędności energetyczne dzięki możliwości stosowania zamkniętych układów wentylacji,
  • otrzymywane powłoki dzięki swojej grubości (60-80 μm) znakomicie maskują niedokładności obróbki mechanicznej,
  • zabezpieczenie antykorozyjne pokrytych materiałów.

Sekcja w trakcie dopracowywania, budowy…

Lakierowanie proszkowe - informacje dla laika

Szybka, skrócona informacja o tym „jak to robimy?” dla tych co „nie do końca w temacie”…. 

Przygotowanie detali:

  • Sprawdzanie elementów czy nie zawierają elementów, które pomalowane być nie mogą (plastików, gum i innych które nie wytrzymają 200 stopni celsjusza [średnia temperatura utwardzania naszych lakierów])
  • Odtłuszczanie detali
  • Ewentualne szlifowanie, szpachlowanie lub piaskowanie

Wieszanie detali:

  • „Każdy detal musi wisieć!” Jeśli nie ma otworów za które można go powiesić musimy je zrobić (po konsultacji ze zleconiodawcą co do wyboru miejsca otworu)
  • Zabezpieczanie elenentów, które nie powinny być malowane (gwinty, punkty uziemień itp.)

Lakierowanie detali

  • Na detale nanoszona jest farba (w postaci proszku, podobnego do mąki ;)) metodą elektrostatyczną.Czyli: „naelektryzowana przez aplikator farba  przywiera do lakierowanego elementu, który jest powieszony na haku podłączonym do uziemienia”.

Polimeryzacja

  • Czyli „wypalanie detalu wraz z naniesioną farbą” w piecu lakierniczym w temperaturach około 200 stopni. To tutaj „proszek topi się tworząc powłokę i przywiera do detalu”

Studzenie datali

  • Polakierowane przez nas detale nie schną :] – tylko stygną 🙂 po opuszczeniu pieca… Dopóki nie wystygną lakier jest miękki i ich nie dotykamy… 

Ewentualne kolejne warstwy

  • Jeśli detal wymaga podkładu, lub dodatkowych warstw np. lakieru bezbarwnego na zewnątrz to powtarzamy procedurę od punktu „lakierowanie detali” czasem nawet trzykrotnie (np. auto felgi lakierowane są najpierw podkładem, później kolorem i na koniec klarem)

Pakowanie, przygotowywanie do transportu

  • Zostało już „tylko” lub „aż”, jeśli czegoś jest tysiące 😉 ściągniecie z haków i pakowanie, przygotowanie do odbioru